Veelgestelde vragen

Hier vindt u de meest gestelde vragen over de appartementen in Velperparc en de inschrijfprocedure. Mocht uw vraag er niet bij staan, vul dan het contactformulier in of stel een vraag aan het verhuurteam.

Veelgestelde vragen: Velperparc

Wat zijn de voorwaarden om te huren?

Om in aanmerking te komen voor een woning toetsen wij uw inkomen en stellen daarbij de volgende eisen:
Het minimaal bruto jaarinkomen (verminderd met eventuele betalingsverplichtingen, zoals alimentatie, hypotheken, persoonlijke leningen e.d.) is vastgesteld aan de hand van de maandhuur. Het exact te huren bedrag is te berekenen via de huurcalculator: https://hureninvelperparc.nl/huurcalculator


Hoe kan ik me inschrijven voor een woning?

Stap 1: Schrijf u in via het inschrijfformulier op deze website. Geef daarbij uw woonvoorkeuren op (deze kunt u later nog wel eventueel aanpassen).

Stap 2: U ontvangt dan een e-mail om een wachtwoord aan te vragen voor uw persoonlijke woondossier (het iDD). Goed om te weten: uw gebruikersnaam is gelijk aan uw e-mail, het wachtwoord mag u zelf kiezen. Duurt dit langer dan 15 minuten, controleer dan even uw SPAM box.

Stap 3: Vul uw persoonlijke en financiële gegevens aan, in uw persoonlijke IDD onder het kopje ‘Mijn gegevens’. De gegevens uit het inschrijfformulier zijn al ingevuld. Heeft u aangegeven om samen met een partner te huren vul dan ook de gegevens onder het kopje ‘Gegevens partner’ in.


Stap 4: Voeg de gevraagde financiële en persoonlijke documenten toe in het IDD onder het kopje ‘Mijn documenten’. Heeft u aangegeven om samen met een partner te huren, upload dan ook de verplichte documenten onder het kopje ‘Documenten partner’. Als u alle documenten (en die van uw partner) heeft geüpload dan kunt u klikken op ‘documenten compleet’.

Stap 5: U heeft op het inschrijfformulier uw woningvoorkeuren opgegeven. Wilt u deze wijzigingen, dan kan dit via de knop – ‘Woningvoorkeuren wijzigen - in uw iDD. Klik op ‘Document compleet’ om uw dossier te verzenden.

Stap 6: Wanneer uw dossier compleet is en de inschrijfperiode is gesloten (tenzij er geen einddatum is opgegeven voor de inschrijfperiode) zullen we proberen om een woning (voorlopig) toe te wijzen. Dat wordt gedaan op basis van uw opgegeven woonvoorkeuren, aantal aanmeldingen (aantal voorkeuren per woning), ingevulde gegevens, inkomen en mogelijke andere gegevens die van belang zijn voor dit project. 
U heeft de mogelijkheid om de woning te accepteren of af te wijzen. Als u de woning accepteert zullen we uw dossier beoordelen (kredietwaardigheid, compleetheid dossier, voldoen aan de inkomensnorm).

Stap 7: Als uw dossier akkoord bevonden is door het verhuurteam, dan zullen we de woning definitief toewijzen en ontvang u later van ons het huurcontract. Tenzij anders is aangegeven, zal het contract verstuurd worden per e-mail en kunt u deze digitaal ondertekenen. Mocht u hier niet uitkomen, dan kunt u altijd contact opnemen met het verhuurteam.

Stap 8: Nu is het wachten tot het appartement gereed is en u de sleutel in ontvangst kunt nemen. U ontvangt tijdig de definitieve datum van oplevering van ons.

Moet ik inschrijfkosten/bemiddelingskosten betalen?

U hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn geen bemiddelingskosten.

Wat is de minimale huurtermijn?

De te sluiten huurovereenkomst geldt voor minimaal 12 maanden en wordt stilzwijgend verlengd. Na deze periode is het mogelijk om elke dag van de maand de huurovereenkomst op te zeggen. De opzegtermijn bedraagt één volle maand.

Mogen andere garant staan?

Er worden geen garantstellingen door derden (familie) geaccepteerd.

Van wie is de huurwoning?

De huurwoningen van Velperparc maken onderdeel uit van het Woningfonds van Bouwinvest. Bouwinvest is één van de grootste onafhankelijke vermogensbeheerders gespecialiseerd in vastgoed. Dit doen zij voor verschillende Nederlandse pensioenfondsen. Zij hebben 15.500 vrije sector huurwoningen verspreid over heel Nederland. Kijk voor meer informatie op www.bouwinvest.nl.

Kan ik parkeren bij mijn woning?

Ja, er komen 44 parkeerplekken op locatie. 

Kan ik de woning bekijken?

Er wordt hard gebouwd aan de appartementen, uit veiligheidsoverwegingen is het dan ook niet mogelijk om zelfstandig de bouwplek te betreden. Om u toch een indruk te geven, zullen wij kijkdagen organiseren. Zodra we hier een specifieke datum van weten informeren wij u hierover via de website en een nieuwsbrief.

Hoe worden de woningen afgewerkt?

Dit kunt u terugvinden onder het kopje 'het project' op deze website. 

Wat zijn de maandelijkse vaste lasten?

Naast de huurprijs en servicekosten moet u rekening houden met een aantal andere vaste lasten. Uw individuele kosten voor energie e.d. zijn afhankelijk van uw eigen verbruik.

Verder betaalt u als huurder belastingen: waterschapsbelasting, afvalstoffenheffing enzovoorts. Voor de kosten van verzekering van uw inboedel en aansprakelijkheid, verwijzen we u door naar uw verzekeringsadviseur.

Betaal ik naast de huurprijs ook nog servicekosten?

Ja, bovenop de maandelijkse kale huur betaalt u maandelijks een voorschot servicekosten. U ontvangt hier elk jaar een afrekening van.

Waar u servicekosten voor betaalt, is opgenomen in de huurovereenkomst. Het kan zijn bijvoorbeeld zijn voor het elektraverbruik in de algemene ruimten, schoonmaak van de algemene ruimten of het tuinonderhoud. U ontvangt altijd hiervan een separate opgave en jaarlijks een overzicht van de servicekosten. De samenstelling van de servicekosten is in een wettelijk kader bepaald. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Kan ik een huursubsidie aanvragen voor deze woning?

De woningen van Velperparc worden verhuurd in de vrije sector. Het is niet mogelijk om huursubsidie aan te vragen. Enkel voor sociale huurwoningen met een maximale huurprijs van €720,42. (prijspeil 2019) kunt u huurtoeslag aanvragen.

Wanneer is een borg van toepassing?

Een waarborgsom is niet standaard en wordt alleen gevraagd indien:

  • u niet voldoet aan de inkomenseisen zoals gesteld door Bouwinvest;

  • u wel voldoet aan de inkomenseisen, maar dit door toevoeging van eigen vermogen;

  • u uw inkomen (deels) verkrijgt uit het (eigen) vermogen;

  • u werkzaam bent als zelfstandig ondernemer, al dan niet zonder personeel;

  • u in de proeftijd zit van een arbeidsovereenkomst;

  • u een arbeidsovereenkomst hebt voor bepaalde tijd;

  • u vanuit het buitenland komt en een creditcheck niet mogelijk is.

Uiterlijk voor de sleuteloverdracht dient de eerste maand huur en de eventuele borg te zijn betaald.

Hoe worden de woningen toegewezen?

Aan de hand van de voor de woningen gestelde inkomenseis, woningvoorkeuren, beschikbaarheid, volledigheid van jouw dossier en finale credit check worden de woningen toegewezen aan de best passende kandidaat.

Waarom verloopt alles digitaal?

Wij streven ernaar het verhuurproces zoveel mogelijk digitaal te laten verlopen. Door de digitale verwerking kunnen we sneller reageren, u beter ondersteunen en kunt u vanuit huis alles organiseren. Vanzelfsprekend staan we u ook graag persoonlijk te woord en helpen wij u, zowel digitaal als persoonlijk, bij het vinden van de voor u perfecte woning.

Hoe bereken ik mijn bruto jaarinkomen?

In loondienst:

vakantiegeld, vaste bonus en een vaste 13e maand worden meegerekend bij het bepalen van het bruto jaarinkomen. Flexibele bonussen, winstuitkering en vergoeding voor een lease-auto worden niet meegenomen in de inkomenstoetsing.

Met pensioen:

uw totale jaarinkomen van uw AOW en pensioen(en). (De meest recente jaaropgaven bij elkaar opgeteld.)

Eigen vermogen:

vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden indien niet (volledig) wordt voldaan aan de inkomenseis op basis van inkomen uit loondienst. Deel het totale eigen vermogen door 10 en tel het bedrag op bij het bruto jaarinkomen.

Zelfstandig ondernemer:

het bruto jaarinkomen wordt berekend op basis van uw netto bedrijfsresultaat.

Let op:

heeft u vaste financiële verplichtingen zoals aflossingen op hypotheek, leningen of alimentatie? Deze worden meegenomen in de inkomens-berekening.

Wilt u berekenen wat u maximaal kunt huren, gebruik dan de huurcalculator. Voor vragen of een nadere toelichting kunt u contact opnemen met het verhuurteam.

Welke stukken moet ik uploaden in het digitale dossier?

In uw digitale dossier kunt u zien welke documenten u aan dient te leveren om uw inschrijving compleet te maken. Dit verschilt per type inkomens- en woonsituatie.

Loondienst

  • Recente werkgeversverklaring (niet ouder dan 1 maand)

  • Loonstroken van de afgelopen 3 maanden

  • Bankafschriften met de salarisstorting van de afgelopen 3 maanden

Gepensioneerd/Uitkering

  • Jaaropgaven van het afgelopen jaar (AOW, aanvullende pensioenen, uitkeringsinstantie)

  • Kopie bankafschrift met de pensioenstortingen/uitkeringsstortingen van de afgelopen 3 maanden

Zelfstandig ondernemer

  • Balans, winst- en verliesrekening van de 2 meest recente jaren (opgesteld door een accountant)

  • Prognose 2018 (opgesteld door een accountant)

  • Recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1 maand)

Eigen vermogen

  • Dagafschrift bankrekening (van een Nederlandse bankrekening)

Koopwoning

  • (Voorlopige) koopakte

  • Jaaropgave hypotheek

  • Hypotheekverklaring

  • Uittreksel Gemeentelijke Basis Administratie (GBA/BRP)

Huurwoning

  • Verhuurdersverklaring

  • Uittreksel Gemeentelijke Basis Administratie (GBA/BRP)

Inwonend

  • Uittreksel Gemeentelijke Basis Administratie (GBA/BRP)

Alleen complete dossiers worden in behandeling genomen, dus controleer het nog een keer goed! Zonder de benodigde bijlagen kunnen we uw inschrijving helaas niet in behandeling nemen. Heeft u vragen omtrent privacy van uw gegevens, lees dan ons privacy statement te vinden onderaan de website. 

Waarom moet ik deze documenten aanleveren?

Om na te gaan of u voldoet aan de gestelde inkomenseis hebben wij u persoonlijke en financiële gegevens nodig. Met deze documenten wordt door het verhuurteam een credit-check uitgevoerd. Wij verhuren woningen in de vrije sector. Dus een vast, regelmatig inkomen en een goed betaalverleden is van belang. Onze toets volgt de richtlijnen van het NIBUD.

Op welke wijze moet ik mijn stukken uploaden?

Om in aanmerking te komen voor een woning vragen wij u, zodra u uw inschrijving bent gestart, gegevens te uploaden in uw eigen persoonlijke online woondossier (iDD). Om het u makkelijker te maken, vragen we in uw persoonlijk dossier alleen naar de documenten die in uw situatie van toepassing zijn. Wij raden u aan eerst alle documenten klaar te zetten op uw computer als losse bestanden.

Belangrijke tips inzake je eigen privacy:

  • Vermeld op alle documenten “KOPIE d.d. (huidige datum), t.b.v. huurappartementen Velperparc

  • Haal uw BSN-nummer op alle documenten weg (loonstroken, jaaropgaven, belastingaangiften, etc.)

We vragen alleen documenten op die in uw werk-, inkomen- en woonsituatie van toepassing zijn. U kunt alleen PDF, PNG en JPG bestanden uploaden, met een maximale grootte van 32MB. Zorg ervoor dat u duidelijke en leesbare bestanden upload. Bestaat een document uit meerdere pagina’s, voeg deze dan samen tot één PDF.

Het aanleveren van documenten via email of hard-copy per post is helaas niet mogelijk.



Heeft u vragen omtrent privacy van uw gegevens, lees dan ons privacy statement goed door.

Hoe gaat Bouwinvest met mijn gegevens om?

Bouwinvest verzamelt en verwerkt uw gegevens als u onze website bezoekt en/of u zich via onze website inschrijft voor een huurwoning. We verwerken persoonsgegevens om aan onze verplichting als verhuurder te kunnen voldoen en om onze activiteiten zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, in overeenstemming met de geldende wettelijke verplichtingen. Meer weten? Lees dan ons privacy statement.